Bygg språk med böcker!
Ni har säkert hört förut att högläsning och att titta i barnböcker tillsammans med barnen är bra för deras språkutveckling. Men varför är det så bra då?
De svenska forskarna Mats Myrberg och Ingvar Lundberg har uppskattat att ett barn som blir läst för och sedan läser själv har ett ordförråd på 50 000 – 70 000 ord vid 17 års ålder, medan en 17-åring som inte blivit läst för och inte läst själv har ett ordförråd på 15 000 – 17 000 ord. Det är stor skillnad!
Att skillnaden är så stor har nog flera förklaringar. Dels är det så att vi i vardagligt tal inte använder så mycket krångliga ord – men de dyker upp i böcker! Antingen kan barnen lära sig dem bara genom att dra slutsatser av sammanhanget medan vi läser, eller så kan vi pausa och passa på att förklara orden. I båda fallen bygger barnen på sitt ordförråd.
Men sedan händer det också något magiskt när vi läser tillsammans. Det brukar vara en lugn stund och vi koncentrerar oss på samma sak. Barnen får stöd av bilderna för att förstå nya spännande begrepp och sammanhang, och det finns tid att fundera och fråga. Allt det här har förstås effekt på språket.
Vi kan också medvetet använda barnböcker för att hjälpa barn lära sig olika saker. Om vi vill stötta barnet att börja sätta ihop ord i korta meningar passar till exempel en bok som ”I Babblarnas hus” perfekt. Vi kan bara locka barnet att fylla i och sätta ord på vad Babblarna gör på varje uppslag. Är det uttalet av något speciellt språkljud som är svårt kan vi istället hitta en bok med många ord på just det ljudet och locka barnet att härma och fylla i dem. Som till exempel boken ”Faran vid fallna trädet” om barnet har svårt med f-ljudet.
På många håll i landet har bibliotekarier i samarbete med logopeder tagit fram tips på barnböcker som passar extra bra för att stimulera olika språkliga förmågor.
Men om barnet inte är så intresserad av att sitta med och läsa böcker då? Ingen fara. Det går förstås att bygga språk även i andra situationer, som du ser om du klickar runt här bland våra artiklar. Men fortsätt gärna att erbjuda ditt barn böcker lite då och då ändå. Välj böcker om sådant som intresserar barnet och låt dem bläddra själva. Det gör inget om det går på trettio sekunder, ni behöver inte läsa texten utan du kan berätta med egna ord. Tänk inte att målet är att ni ska läsa en hel bok, utan att målet är att du ska visa att det här med böcker är härligt!
TIPS
Mer om läsning
Läsning är viktigt för både språkutveckling och psykisk hälsa.