/Fakta

Högläsning bygger språk

Etiketter: ,

Det finns många anledningar till att läsa högt tillsammans med ett barn. Förutom att det är mysigt, så utvecklas barnets språk, fantasi och empati av högläsning.

Forskning visar att språket påverkas positivt hos barn som tidigt får uppleva högläsning. Genom högläsning ger du barnet ett större ordförråd och förförståelse för språkets grammatik. Barnet lär sig också hur en berättelse börjar och slutar och hur människor känner, tänker och pratar. Det här hjälper barnet att förstå både sitt eget och andra människors liv.

Aldrig för tidigt

Det är aldrig för tidigt att börja högläsa. Det lilla barnet upplever trygghet i din röst och lär sig så småningom att följa bokens text och att vända blad. Barnet lär sig att bokstäverna har något att säga och att de berättar samma sak varje gång. Det här är barnets första steg mot att själv lära sig att läsa och skriva.

Aldrig för sent

Det är heller aldrig heller för sent att börja med högläsning. Ge inte dig själv dåligt samvete för att du ännu inte högläst för ditt barn. Börja nu!

Att läsa för redan läsande barn utvecklar barnets läsförmåga ytterligare. Ni kan välja ”svårare” böcker, vilket ger barnet ännu fler ord och uttryck i sitt ordförråd. Och kanske bidrar berättelserna till helt nya samtal och diskussioner.

Tips om högläsning

Jag vill absolut inte komplicera högläsningen, du ska läsa när och hur du vill. Men här kommer några tips om högläsning som språkbyggare:

  • Prata om det ni läser eller upptäcker i bokens bilder. Låt barnet avbryta och ställa frågor. Hjälp barnet att sätta ord på sin läsupplevelse.
  • Prata om vad orden betyder. Om barnet uppmärksammar ett särskilt ord, peka på ordet i boken och säg det högt flera gånger.
  • Om barnet vill läsa samma bok flera gånger – gör det! Barnet är helt enkelt inte klar med den berättelsen. Dessutom ger repetition trygghet och nya ord bekräftas.
  • Läs inte bara vid nattning. Det är inget fel med godnattsagor, men det är synd om läsning bara får hänga ihop med att barnet ska somna.
  • Läs när det går. Högläs från skyltar, mjölkpaket och reklamblad. All läsning räknas.
  • Läs pekböcker, bilderböcker, kapitelböcker, faktaböcker, serietidningar, poesi, kartböcker, sångböcker eller kanske något helt annat. Följ lusten! Det är inte ett jobb att högläsa, det är en gemensam upplevelse. Språkutveckling kommer på köpet.

Boktips

  • Julia gillar djur av Eva Eriksson och Lisa Moroni, Bonnier Carlsen förlag (0–3 år)
  • Gusten gråter av Sara Gimbergsson, Lilla Piratförlaget (0–3 år)
  • Vov! sa lilla lammet av Stefan Casta och Mia Maria Güettler, Opal förlag (0–3 år)
  • Jag är inte din mamma av Marianne Dubuc, Lilla Piratförlaget (3–6 år)
  • Gummi-Lisa hittar hem av Anna Bengtsson, Alfabeta förlag (3–6 år)
  • I en pöl av Karin Cyrén, Lilla Piratförlaget (3–6 år)
  • Sandvargen av Åsa Lind, Rabén & Sjögren förlag (6–9 år)
  • Ishavspirater av Frida Nilsson, Natur & Kultur förlag (6–9 år)
  • Frallan är bäst av Sara Ohlsson, Lilla Piratförlaget (6–9 år)

Ann-Charlotte Ekensten
författare & skrivpedagog

TIPS

Fler boktips!

Här hittar du ännu fler böcker att läsa tillsammans.

Till alla boktips
Högläsning

Mer om högläsning

Här finns mer fakta och inspiration kring högläsning.

Bygg språk med böcker

Barns språkutveckling

0 till 2 år

Läs om vanliga utvecklingssteg i det lilla barnets språkutveckling. Från joller, till ord och korta meningar!

2 till 4 år

Språket fortsätter växa. Läs mer om barns språkutveckling under de tidiga förskoleåren.

Barns språkutveckling 4-6 år

4 till 6 år

Under de sista förskoleåren brukar mycket falla på plats. Men barn utvecklas i olika takt så titta gärna i flera artiklar för att hitta tips som passar er!