Språklek med Babblarna
/Språklek & inspiration

Språklek med Babblarna

Etiketter: ,

Babblarna är mer än ett gäng färgglada figurer. Här har vi samlat några tips för hur de kan användas för att leka fram tal och språk:

Låt glad och låt ledsen

Prata om och som Babblarna!

Att Babblarna heter som de gör är ingen slump. Deras namn är sammansatta av språkljud som kommer tidigt i barns tal och de är därför ofta lätta för barn att komma igång att säga. Babblarna pratar själva med ljuden i sina namn, så Diddi pratar ”di diddi diii” och Babba ”baaa babab ba”. Genom att vi busar och låter som Babblarna och lockar till att härma, kan barnet komma igång och få smaka på det här med tal redan innan de riktiga orden kommer.

Träna på att höra

Ett bra första steg i leken med figurerna är att träna örat på att höra de små skillnaderna mellan språkljuden i namnen. Med figurerna lär sig barnet att höra skillnad på språkljuden ba- da, bi- di, bo- do och ba-bi-bo eller da-di-do. Lek med figurerna och be ditt barn att ge dig till exempel Bibbi. Tänk på att inte börja med alla figurerna på en gång, börja med att bara ha två figurer och allteftersom barnet är säkert lägger du till ytterligare en figur och så vidare. Gör leken rolig och spännande och låt figurerna gömma sig och leka tittut.

Låt glad, låt ledsen

Om barnet lärt sig att säga någon eller flera av figurernas namn kan ni börja leka roliga rollekar där barnet har en figur och du en annan. Barnet säger ba-ba-ba-ba och du svarar med din figur och låter som du pratar på riktigt, men använder bara figurens ljud – di-di-di-di-di. Låtsas som du ställer frågor, blir glad, blir ledsen och så vidare – men gör det bara med din figurs språkljud, inte ord. Låt skillnaden vara tydlig i hur du låter när du pratar glatt, ledset, med hög röst, tyst och så vidare. Ditt barn lockas då att prova på att prata med svensk språkmelodi och betoningsmönster, utan att kunna några ord – det är en jättebra förberedelse till att senare tala med ord.

Välj ett nytt tips!

Sätt ord på allt

Läs böckerna och sätt ord på allt!

Att läsa barnböcker är alltid språkstimulerande, men Babblarnas böcker kommer med en extra språkstimulerande knorr. De har en genomtänkt struktur med tydlig repetition genom hela boken som ger barnen tydlig plats att gissa och fylla i och vara en aktiv del av bokläsningen. Babblarnas böcker är inte bara något man läser, utan snarare något man gör tillsammans med barnet. Grundtanken i alla Babblarnas böcker är att barnet ska få vara så aktivt som möjligt och fylla i ord eller svara på frågor på sitt sätt och i sin takt.

Om och om igen

Ett bra sätt att tänka i bokläsning och lekar är att det som är bekant för barnet, och som det redan kan, är det roligaste. De flesta barn älskar att läsa samma bok om och om igen och det är jättebra! I repetitionen befäster barnen sina språkliga kunskaper. När barnet kan boken eller leken nästan utantill är det en bra idé att börja lägga till något litet nytt vid varje läsning.

Struktur

Det är ingen slump att Babblarnas böcker är tydligt strukturerade och att de alltid är upplagda på samma sätt.

 

Om och om igen

Först i de flesta av Babblarnas böcker kommer det ett uppslag som fungerar som en presentation av vad boken kommer att handla om. När barnet väl kan bokens innehåll är det roligt för barnet att redan i detta första uppslag berätta vad som kommer att hända! Det är bra minnesträning och övning i att berätta själv.

 

 

Struktur

Sedan följer uppslagen med frågor som du ställer och som ger en tydlig plats för barnet att svara, gissa eller fylla i. Låt barnet ta sin plats och ge gott om tid för att spela sin roll. I början kan du gärna hjälpa barnet att svara tillsammans med dig, snart vill barnet svara själv.

 

Sista uppslaget

Sist i de flesta av böckerna kommer ett uppslag som sammanfattar vad boken handlat om. Där kan barnet berätta vad de olika figurerna gjorde eller valde. Ta gott om tid i detta uppslag och vänta in barnets egen berättelse, hjälp bara till så mycket som behövs för att barnet ska kunna berätta själv.

Se böckerna som något ni gör tillsammans, turas om att berätta. Barnet har sin plats och du din – precis som det fungerar när man pratar med varandra. Glöm inte – det viktigaste är att ni har roligt!

 

Olika sorters böcker

Dadda hälsar på

I ”Dadda hälsar på” finns det dörrar att knacka på vilket passar speciellt bra för de barn som behöver få vara motoriskt aktiva för att hålla koncentrationen. Och med ”Var är Babbas saker?” är det lätt att jobba med kluriga begrepp som lägesord (under, på, bakom).

Tittut

”Pratböckerna” i kartong är nästan textlösa för att locka både dig och ditt barn att prata om allt som händer på bilderna. Töm ut hela innehållet i bilderna, prata massor, hitta på er egen historia. Ett bra tips är att hålla er till ungefär ”samma historia” varje gång och bara lägga till lite nytt då och då. De flesta barn älskar repetitionen och det är först när de ”kan” som de på riktigt blir aktiva själva i bokläsningen genom att peka och berätta. (Exempel på pratböcker är: Tittuuut Babblarna, Babbibboo Babblarna!, Daddiddoo Babblarna?)

Kan du tecknen

Längst bak i de flesta böckerna finns också illustrationer för hur man tecknar bokens olika ord, eftersom tecken tillsammans med tal är ett mycket bra sätt att stimulera tidig språkutveckling. Tecken är en stor hjälp för många barn att tydliggöra orden och gör det lättare att lära dem. För många barn är tecknen en bro till talet som gör att tal och språk växer fram bättre. Tecken är roligt för alla barn och vuxna – prova!

Välj ett nytt tips!

Lek, lek, lek

Lek, lek, lek!

Med Babblarna kan man leka allt möjligt och samtidigt bygga språk. Ni kan inspireras av böckerna eller hitta på annat som barnen tycker är roligt. Använd Babblarna tillsammans med andra leksaker ni redan har och låt barnen vara med och bestämma! Om vi sätter ord på det som händer i leken, fångar upp det barnen säger och bygger ut det, kan det bli hur språkutvecklande som helst.

Bekräfta det barnet säger

Om ditt barn säger ”Babba nanna” kan du säga ”Ja, Babba ska nanna. Babba ska sova.”
Vi kan också ge förslag på vad som kan hända i leken och se om barnen kan svara med ord, gester eller tecken:
”Ska Bibbi bada eller bygga med klossar?” och ”Vem mer vill vara med? Dadda eller Babba?”
Det är bara vår (och barnens) fantasi som sätter gränserna!

Extra stöd i språkutvecklingen

För små och stora barn som behöver extra stöd i sin språkutveckling går det också att arbeta målinriktat och strukturerat med Babblarna. På Hatten Förlag finns både faktaböcker, handledningar och många olika språklekande material för det.

Välj ett nytt tips!

FLER SPRÅKLEKAR

Utforska skolord

Utforska ”skolord”

Vissa ord dyker inte upp så ofta i vardagen, men blir viktiga när barnen börjar skolan. Passa på att utforska ord som: analysera, jämföra och skillnad.

Läs mer

Hur låter bokstaven?

Bokstäver och språkljud är grunden till läsning

I svenskan har vi 29 stora bokstäver och 29 små, men hur låter de egentligen? För att knäcka läskoden behöver vi lära oss att koppla ihop bokstäver med språkljud.

Läs mer

Lek med ljudhärmande ord!

Lek med ljudhärmande ord!

Att leka med ljud och ljudhärmande ord, och locka barnen att vara med och härma, är ett roligt sätt att stötta små barns språkutveckling.

Läs mer