Språkträning med Karlstadmodellen
Du behöver ett språk för att uttrycka vad du vill, hur du känner och vad du drömmer om. Språket är en förutsättning för delaktighet i vårt samhälle och barn med språkutmaningar har rätt till stöd att utveckla sitt språk.
Jeanette Persson hos Språkom arbetar med att stötta barns språkutveckling med hjälp av Karlstadmodellen, en språkträningsmodell som tar fasta på att stärka barnets självkänsla och identitet. Karlstadmodellen erbjuder en tydlig struktur för språkträningen, från enstaka språkljud till språkets grammatik.
– Det här är ett ljudmonster, berättar Jeanette och visar en pappfigur med stor mun. Just nu slukar det här monstret ord som börjar med ljudet ”f”. När barnet matar monstret, kan det både träna på hur ”f” låter och skapa ljudet själv. Jag säger före och barnet härmar mig.
Språkträning ska vara roligt och det gäller att anpassa språklekarna efter barnets intresse, fortsätter Jeanette. Om barnet gillar monster, då jobbar vi med monster. Kanske behövs något helt annat för att motivera ett annat barn, lusten får styra.
Arbeta tillsammans
Karlstadmodellen bygger på att alla som finns runt barnet samarbetar, och ofta träffar Jeanette både föräldrar och förskolepersonal.
– Alla kan bidra till språkträningen och alla som finns runt barnet är lika betydelsefulla, säger Jeanette. Dessutom är det viktigt att språkträningen pågår hela tiden, både hemma och på förskolan. Kontinuitet är en av Karlstadmodellens grundpelare och den verkliga språkträningen sker när barnet får pröva i vardagen.
En annan av grundpelarna är att ligga steget före, för att barnet ska utmanas och komma vidare. Men språkträningen anpassas förstås efter varje barns individuella utmaningar.
– När vi märker att barnet kan ”f” är det kanske dags att gå vidare med ”v”, ett ljud som ofta är svårt att skilja från ”f”, säger Jeanette. Lyssningsövningar är lika viktiga som talövningar.
Tecken förtydligar
Att tydliggöra är ytterligare en viktig del i Karlstadmodellen och då används symboler, tecken och skrift.
– Ofta är det lättare att lära sig att teckna ett ord, än att säga det, säger Jeanette. Tecken är synliga och blir tydligare än talade ord. Vi arbetar också med att bygga meningar med kort som har olika färg och form för att tydliggöra ordklasserna.
Språkträning handlar inte bara om att lära sig att prata, det handlar också om att förstå hur språk och kommunikation påverkar hela livet.
– Språket gör dig delaktig, avslutar Jeanette. Ju mer kunskap du har, desto mer kan du bestämma själv.
Karlstadmodellens fem grundpelare
- Empowerment – att stärka individens självkänsla och identitet.
- Struktur – genom att arbeta strukturerat med språkträningen så slipper vi energitjuvar.
- Kontinuitet – arbetet sker överallt, hela tiden.
- Tydliggöra – genom tecken, bildstöd och skrift.
- Steget före – att stötta och utmana för att barnet ska ta nästa steg i sin språkutveckling.
Karlstadmodellen har utvecklats sedan slutet av 1970-talet under ledning av Irene Johansson, tidigare professor i fonetik vid Umeå universitet och professor i specialpedagogik vid Karlstad universitet. Karlstadmodellen är inte begränsad till en särskild ålder eller diagnos.
MER OM KARLSTADMODELLEN
IAKM Sverige
Hos IAKM Sverige finns mer information om språkträning, utbildningar och kontaktpersoner för Karlstadmodellen.
Språkom
Språkom erbjuder handledning, föreläsningar och kurser med utgångspunkt från Karlstadmodellens språkträningsmodell.
BÖCKER & MATERIAL
Hatten Förlag
Hos Hatten förlag finns böcker och arbetsmaterial som bygger på Karlstadmodellen och som kan användas för att arbeta strukturerat och målinriktat med språkträning.